1460-98

اصفهان بلوز

1460-99

1460-100

سعید شفا
خانم ویدا قهرمانی، یکی از بازیگران دهه چهل و پنجاه سینمای ایران با فیلم های: چهارراه حوادث، فریاد نیمه شب، طوفان در شهر ما، فردا روشن است، آتش و خاکستر… و اخیرا «سنگسار ثریا ام» و Thousand Years of Good Prayersبه کارگردانی «وین ونگ»…او سالهاست در شمال کالیفرنیا به فعالیت های سینمایی و تاتری ادامه می دهد که آخرین آن «اصفهان بلوز» است که زندگی نامه این بازیگر را شامل می شود که توسط «ترنج یقیازاریان» نوشته شده و تلفیقی است از بازیگران ایرانی و گروه افریکن- امریکن شکسپیر. نقش جوانی خانم قهرمانی را «سوفیا احمد» بازی می کند و داستان ضمن شرح حال زندگی خانم قهرمانی، به بحث و گفت و گویی با یکی از نوازندگان ارکستر «دوک الینگتون» (ری همیلتون) که دراوایل دهه 1960 برای اجرای کنسرت به ایران رفته بود و نقش او توسط «ال پیتر کالندر» که کارگردان هنری گروه شکسپیر هم هست بازی شده که بیشترین دیالوگ نمایش را دارد با قدرت و سابقه در نمایشنامه های کلاسیک توانسته نقش اش را به نحو احسن اجرا کند.
برای بردن تماشاگر به زمان حوادث، تصاویری که گویای لحظه ها و موقعیت داستان است، همواره در ورای صحنه منعکس می شود که به جذابیت نمایشنامه می افزاید.
اشاره هایی به برخی اصطلاحات و مکان ها نیز به نحوی بازگو می شود تا برای تماشاگر غیر ایرانی مفهوم و قابل درک باشد.
در مجموع ، اصفهان بلوز، ضمن آن که زندگی یک بازیگر مشهور را به روی صحنه می آورد، تماشاگر را به زمان های دور نیز می برد که برای برخی آشنا و برای برخی تازه است تا با ایران دهه چهل و پنجاه آشنا شود. نمایش به زبان انگلیسی است و بالطبع برای بیننده آشنا به این زبان در نظر گرفته شده و تلفیق دو گروه شهروند (ایرانی و امریکایی)، و مسایل تبعیض نژادی که در امریکا حتی بعد از «مارتین لوترکینگ» و در ایام اخیر همچنان در این جامعه به قوت خود باقیست، زاویه دیگر نمایشنامه را شامل میشودکه تماشاگر سیاهپوست را مد نظر دارد به ویژه که که محل نمایش نیز متعلق به این اقلیت است.
اصفهان بلوز، در کل نقبی دارد به زمان و موقعیت ایران، جایی که هنر و سینما تازه داشت پا می گرفت وهنوز برای اکثریت، با وجود محبوبیت آن، چندان جدی تلقی نمی شد وهنرمندان ایرانی می بایست در چند جبهه برای اثبات هنرشان می جنگیدند تا دوام بیاورند. درواقع این هنرمندان بودند که راهگشای آن چه سینمای ایران امروز دارد بودند و یکی از معروفترین آنها خانم ویدا قهرمانی است که همچنان پابرجا پس از سالها، سینما وتئاتر را ترک نکرده وتماشاگران می توانند از هنر ایشان بهره مند شوند.

شعری از ناهید یگانه

1460-101

ای دوست بیا قدم به چشمانم نه
بینی که به لب چه خنده ها می آید
باآمدن تو ای گل سرخ امید
بر ما چه بهار با صفا می آید
من عاشق و مجنونم و دیوانه تو
بی تو به سرم عقل کجا می آید
زندانی و پا بسته زنجیر توام
سویم ز تو پیغام رها می آید
از پیک شنیدم که تو بر می گردی
آری که صدای آشنا می آید
گوئی که بسوی من پیامی تازه

برگزاری نمایشگاه نقاشی های استاد علی اصغر معصومی و حمیرا مرتضوی در گالری سیحون

1460-102

هفته گذشته نمایشگاه نقاشی های استاد علی اصغر معصومی به همراه نقاشی های حمیرا مرتضوی در گالری سیحون برپا شد. این دو نقاش که هر دو ساکن مونترال کانادا هستند چند روزی میهمان شهر فرشتگان بودند و سعادتی بود که از بودن ومصاحبتشان لذت ببریم.
استاد معصومی که از نقاشان صاحب نام و صاحب سبک در5 دهه گذشته هستند با بهره گیری از نقاشی زندیه و قاجاریه ونگرشی نو خالق آثار با ارزشی برای هنرمعاصر ایران بوده اند.
خانم حمیرا مرتضوی نیز که نقاشی را بخوبی بلدند با قدرت و احاطه کامل به نقاشی طبیعت گرا، خالق آثاری با محتوا هستند.
این نمایشگاه به مدت دو هفته بر پا بود و شانسی بود برای ما لس آنجلسی ها.