javananAfrakhan298-01

گفتگوي اختصاصي جوانان با احمدرضا عابدزاده دروازه بان اسطوره اي  ايران:
 “عقاب آسيا”

javananAfrakhan298-02

در نخستين روزهاي نوروز امسال،  مطبوعات ايران گزارش كردند “درحاليكه پيروزي درخشان پرسپوليس در ليگ قهرمانان فوتبال آسيا، هواداران اينjavananAfrakhan298-03 تيم و كلا فوتبال ايران را غرق در شادي كرده بود، رويدادي تلخ اين موفقيت را تحت الشعاع قرار داد و آن هم اينگونه بودكه احمد رضا عابدزاده،  دروازه بان اسطوره اي فوتبال ايران كه قصد سفر به امريكا را داشت،  در فرودگاه متوجه شد كه  نه تنها ممنوع الخروج شده،  بلكه با مجازات 54‌ ضربه شلاق هم مواجه است. محكوميتي  كه به شكايت پزشكي مربوط مي‌شود كه زانوي مصدوم  كاپيتان اسبق تيم ملي فوتبال ايران را در سالهاي دور بد عمل كرده بود و مورد انتقاد اين قهرمان ملي قرار گرفته بود.”
با رفع آن مشكلات، اكنون عابدزاده تازه به امريكا رسيده و پس از تازه كردن ديدارها با پسرش امير بعد از يكسال،  اولين مصاحبه خود را اختصاص به جوانان داده است و  البته  مثل هميشه خندان، خنده هايي كه ناخودآگاه  بيننده را به ياد لحظات هيجان انگيز و پر اضطراب بازي تاريخي ايران و استراليا در 1997‌ مي‌اندازد. لحظاتي كه ايران دو بر صفر در ملبورن  نه تنها بازي را باخته بود بلكه شايد بعضي از بازيكنان  تيم ملي اميدهايشان را هم از دست رفته مي‌ديدند اما احمد رضاي كاپيتان درون دروازه باjavananAfrakhan298-04 خنده ها و پشتكهاي خود و تشويق بچه ها روحيه تيمي را قوت بخشيد و نتيجه آن شد كه ايران در >حماسه ملبورن< به جام جهاني فرانسه راه يافت و در آنجا به تنها پيروزي تيم ملي در تاريخ حضورش در جام جهاني نائل گشت.
• آقاي عابدزاده بارديگر به امريكا خوش آمديد. مشكل دير رسيدن چه بود؟
– همانطور كه ميدانيد داشتم براي ديدن پسرم به امريكا مي‌آمدم كه آن مشكل پيش آمد موضوع را از طريق وكلا دنبال كردم و برايم  مواجه شدن با آن در نوروز خيلي سنگين بود. همينقدر بگويم كه با 3‌ وكيل دارم موضوع را پيگيري ميكنم تاjavananAfrakhan298-05 ديگر اين كار را با كس ديگري نكنند و در اين ميان مديون محبتهاي مردم هم هستم.
• پس از يكسال ديدارها با امير تازه شد. نظرت در مورد پيشرفت اوچيست؟
– از روزي كه آمده ام تا حالا 3‌ جلسه خصوصي با هم كار كردهايم و اتفاقا يك جلسه هم سر تمرين LA BLUES رفته بودم. در مقايسه با پارسال مي‌توانم بگويم 90‌-80‌ درصد عوض شده. درست مثل يك مرد بزرگ براي يك باشگاه بزرگ دارد كار ميكند و گلر اول تيمش شده است. براساس آنچه ديده ام،  بسيار خوشبينم كه روز بروز پيشرفت كند. به امير گفتم قدر خودت را بدان. راجع به كمي جزئيات گلري و جاگيري و نظير اينها با هم صحبت كرديم و گفتم الان به آنجايي كه مي‌خواستي رسيدي و بهتر هم مي‌شوي. حالا مردم مي‌توانند ببينند كه يك عابدزاده ديگر تكرار مي‌شود.
•در جايي صحبت از احتمال بازگشت امير به ايران كرده بوديد؟javananAfrakhan298-06
– خوب،  ببينيد اگر امير الان مثلا به ايران بيايد، خيلي بهتر از بسياري از بازيكنان فعلي مي‌تواند گلري كند. اما بهتر است از امريكا به يكي از كشورهاي اروپايي برود و البته بازگشتش براي بازي درايران شامل مرور زمان ميشود ولي در نهايت چرا نه؟ اگر شرايط مهيا باشد در ايران هم مي‌تواند بازي كند.
• سال گذشته كه از آمريكا به ايران بازگشتي با از دست رفتن ناصرخان حجازي همزمان شد.
– حجازي شخصيت خاص در فوتبال ما بودو من احترام ويژه اي براي او دارم و باز هم به خانواده اش تسليت مي‌گويم. من هميشه عادت داشتهام كه به پيشكسوتان خودم احترام بگذارم حتي اگر يك روز از من بزرگتر باشند: از مرحوم آقاي دهداري گرفته تا ناصرخان حجازي و ديگران مثل وطنخواه، رسول كربكندي، پروين و ديگران. اگر به استاديوم آزادي نرسيد خراب مي‌شود و همينطور هم بايد احترام پيشكسوتان نگهداشته شود تا جايگاهشان آنطور كه بايد و شايد حفظ شود و خدشه اي به آن وارد نشود. سيروس قايقران هم يكي ديگر از آنهاست كه امسال بار ديگر خودم را براي اداي احترام به سرخاكش رساندم.
• جائي ديدم كه پرسيده بودند آيا عابدزاده در فوتبال به حقش رسيد؟javananAfrakhan298-07
– من در يك مغازه اجاره اي فست فود در ايران كار مي‌كنم. واقعيتش  اين است كه در فدراسيون فوتبال به ما نمي‌رسيدند. بعنوان نمونه از آن مبلغ 5/2‌ ميليون يورويي كه فيفا به حساب فدراسيون صفايي فراهاني براي حضور درجام جهاني 98‌ واريز كرد و سهم بازيكنان نفري 100‌ ميليون تومان بود كه متاسفانه هيچوقت به ما ندادند،  مثلا من مي‌توانستم  شرايط زندگيم را طوري فراهم كنم كي وضع اينطور نباشد ولي خلاصه بگويم در هرحال و به هر نحو شاكر خداوند هستم.
• در مورد فعاليتهاي ورزشي خودتان در امريكا از جمله پست مدير فني LA BLUES بگوئيد.
– خوب از سال گذشته كه اينجا بودم از طرف دوست خوبم علي منصوري دعوت به همكاري با LA BLUES شدم كه در قسمتهايي كه بتوانم كمك كنم. خيلي خوشحالم كه بغير از ياري در قسمت هاي مختلف، بدنبال ايجاد آكادمي‌ فوتبال براي استعدادهاي مختلف هستيم و در كنار امور روزمره  باشگاه جهت پرورش فوتباليستهاي جوان و همچنين ازنظر بدنسازي هم كلاسهايي را خواهم گذاشت.
• چگونه مي‌توان به اين كلاسها و جزئيات برگزاري آنها دسترسي يافت؟
– خيلي ساده: يك تلفن را خدمتتان مي‌گويم و علاقمندان مي‌توانند با تماس با 8615-294-949 اطلاعات مربوطه را دريافت دارند.
به اميد موفقيت هرچه بيشتر احمد رضاي عابدزاده در كنار پسرش امير، گلر شماره 1‌ تيم LA BLUES‌ و تماشاي مسابقات شما در استاديوم دانشگاه Fullerton‌ در طول اين فصل.
‌عابدزاده:  ممنون و به اميد ديدار