1597-19

درگذشت نگار مرادبرقی

1597-23

هفته قبل سیما حاجی خانی، که در سریال پرطرفدار مراد برقی نقش محبوبه را بازی می کرد و به نگار معروف بود براثر بیماری سرطان درگذشت.
سیما حاجی خانی یا همان نگار معروف مرادبرقی با بازی در سریال خانه بدوش به شهرت رسید درحالیکه سریال های: طلاق (1355) خانه بی زن (1352) خانه پدرش و صدای صحرا(1354) مراد برقی و هفت دخترون (1353) عیالوار(53) غریبه (51) را در کارنامه خود داشت.
«نگار» 62 ساله، در سالهای اخیر بدلیل بیماری سرطان، خانه نشین شده بود ولی اصولا بعد از انقلاب امکان بازی در فیلم ها و سریالها را پیدا نکرد.

درگذشت جمشید الوندی فیلمبردار صاحب سبک

1597-24

1597-25

هفته قبل جمشید الوندی فیلمبردار نامدار و صاحب سبک سینمای ایران، در 74 سالگی درگذشت. جمشید الوندی بعد از یک دوره سخت بیماری سرطان از دست رفت.
فیلمبرداری آثاری چون: شام آخر، تیغ زن، زن بدلی، این ترانه عاشقانه نیست و باج خور، تهمت، قاصدک، جان سخت، بالاتر از خطر، از او یک نام معتبر در کارنامه سینمای ایران برجای گذاشت.
قرار بود انجمن فیلمبرداران برای او مراسم بزرگداشتی برپا دارند ولی انگار دیر دست بکار شدند.

جشنواره فیلم های ایرانی در موزه هنرهای امریکا

1597-26

بدنبال برگزاری جشنواره فیلم های ایرانی در پراگ ، بوستن، واشنگتن دی سی، هیوستن، اینک جشنواره فیلم های ایرانی از 19 تا 28 ژانویه در موزه هنرهای زیبای هیوستن امریکا برگزار میشود.
این فیلم ها شامل: «24 فریم» ساخته عباس کیارستمی، «نگار» ساخته رامبد جوان، «نفس» ساخته نرگس آبیار، «ناپدید شدن» ساخته علی عسگری، «آوا» ساخته صدف فروغی و محصول مشترک ایران، کانادا و قطر: «تهران تابو» ساخته علی سوزنده، محصول مشترک اتریش وآلمان و ایران» «اسب های پنجره» ظهور و تجلی شاعرانه ایران ساخته ماری فلمینگ از کانادا در این جمع قرار دارند در جریان جشنواره، دکترحمید نفیسی در رایس سینما هیوستن درباره سینمای ایران سخن می گوید.

جایزه ویژه هنرهای زیبای سوئد برای گزارشگر ایرانی

1597-27

یک گزارشگر ایرانی جایزه ویژه انجمن هنرهای زیبای سوئد را بدست آورد.
انجمن هنرهای زیبا یوتوبوری سوئد که در رشته های سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، رقص های فولکلوریک تمرکز دارد اخیرا با تمرکز بر سینما و هنرهای تجسمی و تئاتر کردی در مراسم پایانی جشنواره کردی جایزه روزنامه نگاری خود را به منصور جهانی گزارشگر مستقل اهدا نمود.
جهانی تا امروز مشاور رسانه ای فیلم های متعدد سینمایی بوده از جمله: ایران برگر، پشت دیوار سکوت، وپروژه کورش بزرگ به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، هیس دخترها فریاد نمی زنند، «گاهی به بالا نگاه کن» و فصل کرگدن و کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد بهمن قبادی.

21 خواننده زن ومرد زیرزمینی دستگیر شدند

1597-28

هفته قبل 21 خواننده جوان زن و مرد دستگیر شدند. درحالیکه رئیس پلیس امنیت هرمزگان گفت این عده که 9 نفرشان زن ودختر بودند، با تهیه و تولید آلبوم های غیرمجاز، با محتوای غیراخلاقی و قراردادن آنها بروی شبکه های اجتماعی و ماهواره های خارج از ایران فعالیت داشتند.
رئیس پلیس امنیت مدعی است که بیشتر این موزیک ویدیوها نیمه عریان و بسیار غیراخلاقی با ترانه های مستهجن بودند که سبب تحریک نوجوانان و جوانان میشود.

موفقیت فیلم های ایرانی در فستیوال های جهانی

1597-36

2 فیلم کوتاه از جواد دارایی در جشنواره آنلاین فیلم Pickurflick هند 2 جایزه گرفتند. فیلم های «من اینو دوست ندارم» و «حد» جوایز اول و دوم بهترین فیلم ها را بردند.

***

فیلم کوتاه «درخت زیتون سعد» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی در جشنواره Ticff تایوان شد این فیلم ساخته احمد زایری است، که در لیست فیلم هایی قرار دارد که برای کودکان زیر 16 سال اختصاص دارد.

***

2 فیلم در یک انیمیشن کوتاه بعنوان نماینده ایران در جشنواره بین المللی فیلم Green Image ژاپن به نمایش در می آید. این جشنواره فیلم های محیط زیستی است، فیلم های «پنکه» به کارگردانی فاطمه سوهانی و مستند «محیط بان و پلنگ» ساخته فتح الله امیری و انیمیشن «در تیررس» ساخته مرضیه خیرخواه است.

***

اینک فیلم پرسروصدا و برنده اسکار اصغر فرهادی: فروشنده از نامزدهای هفتاد ویکمین سالگرد جوایز بفتا در بریتانیا شد. این فیلم در بخش فیلم های زبان خارجی حضور می یابد.

***

فیلم «999999999» ساخته کریم عظیمی از میان 900 اثر نامزد جایزه بزرگ چهارمین جشنواره اسنوتان نیویورک شد. فیلم، یک اثر کوتاه تجربی است که تا امروز در جشنواره های فنیکس فرانسه، دو سالانه سویس، ایکس گراند آلمان شرکت داشته است.

فیلم کوتاه قصه عشق کاندیدای فستیوال برلین

1597-33

فیلم کوتاه ایرانی «قصه عشق» ساخته آرش نصیری کارگردان ایرانی مقیم فرانسه برای بخش مسابقه فستیوال بین المللی فیلم برلین انتخاب شد.
این فیلم 31 دقیقه ای، دومین فیلم کارگردان جوان از میان 2 هزار فیلم برگزیده شده است. آرش قبلا فیلم «تهرانجلس» را که قصه آن در یک پرواز هوایی از تهران به لس آنجلس می گذرد ساخته بود.
فیلم قصه عشق هم درباره ایرانیان مقیم لس آنجلس است که یاد خاطرات خود در ایران می افتند و فیلم در ایام نوروز و بیشتر صحنه ها در لس آنجلس فیلمبرداری شده است.

بازیگران زن متاهل هیچ پیشنهادی برای کار ندارند

1597-34

از سینمای امروز ایران – لیلا بوشهری بازیگر فیلم بچه‌های جسور گفت: اتفاق تاسف باری که این روزها بسیار دیده می شود این است که بازیگران زنی که شوهر دارند پیشنهادات بسیار کمی به آنها می شود و اگر شما مجرد باشید به راحتی برای نقش ها دعوت می شوید.
لیلا بوشهری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، در خصوص فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: به تازگی بازی در فیلم سینمایی با موضوع کودکان را به کارگردانی “علی پویان” به پایان رسانده ام اما این روزها بیشتر به فکر این هستم که خودم وارد عرصه کارگردانی و ساخت اثر شوم. پیش از این سابقه کارگردانی تئاتر را داشته ام اما این نخستین تجربه تصویری من خواهد بود. بازیگران زن متاهل در سینمای ایران هیچ پیشنهادی برای کار ندارند. همه چیز در سینمای ایران پول است و پول. وی در رابطه با کم کاری خود در سینما افزود: این روزها وضعیت بازیگری در سینما اصلاً خوب نیست و هر شخصی که پول داشته باشد به هر چه که می‌خواهد می رسد. بارها به من پیشنهاد بازی داده شده و وقتی به دفتر سینمایی می‌روم می‌گویند چقدر پول داری؟ این روزها شما بدون حتی اندکی تجربه می‌توانید با فراهم آوردن پول نقش اول را بازی کنید. بازیگر فیلم “بچه‌های جسور” با اشاره به لابی بازی در سینما تاکید کرد: روابط در سینمای ایران بیداد می‌کند. شما باید برای حضور مداوم رابطه داشته باشید و اگر نه سالها باید در انتظار پیشنهادات خوب بمانید. وضعیت سینما سالهاست که این چنین شده و کاری نمی توان کرد اما من همیشه گلیم خود را از آب بیرون کشیده ام. برخی از بازیگران زنی که متاهل هستند پیشنهادات بسیار کمی به آنها می شود ولی اگر مجرد بودند به راحتی برای نقش ها دعوت می شدند. این اتفاق به شدت در سینما رایج شده است. این بازیگران مجرد به سینما وارد شده و با خودشان سرمایه هم می آورند و تبعاً به نقش های بسیار بزرگ نیز خواهند رسید و شما پول داشته باشید یک روزه بازیگر و کارگردان می شوید. این روزها تهیه کنندگانی حضور دارند که فیلمشان را با پول بازیگران تولید می‌کنند. اینها لیستی را جلوی بازیگر می‌‎گذارند که برای هر نقش قیمت مشخصی را اعلام می کنند.