1670-34

جام‌جهانی زنان: اخراج دو تماشاگری که
مدافع حضور زنان ایرانی در استادیومها بودند

1670-35

یورونیوز: فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا اقدام مسئولان برگزاری یکی از مسابقات جام جهانی زنان در بیرون کردن تماشاگرانی که خواهان ورود زنان ایرانی به استادیوم های ورزشی کشورشان شده بودند را نادرست و اشتباه خواند.
این اقدام پس از آن صورت گرفت که دو تماشاگر رقابت های جام جهانی زنان در فرانسه با تی شرت هایی که بر روی آنها شعارهایی در حمایت از حق زنان ایرانی برای ورود به استادیوم های ورزشی نوشته شده بود به تماشای مسابقه میان دو تیم کانادا و نیوزیلند نشسته بودند. به گزارش رویترز دو فرد یاد شده که بر روی پیراهنشان شعاری در ارتباط با حجاب زنان در ایران نیز درج شده بود با درخواست مسئولان برگزاری بازیها از استادیوم محل انجام مسابقه به بیرون هدایت شدند.
بر اساس قوانین وضع شده در ایران زنان ایرانی حق ورود به استادیوم هایی که یک مسابقه ورزشی میان مردان در آن برگزار می شود را ندارند. این قانون در حال حاضر بیشتر در استادیوم های محل برگزاری مسابقات فوتبال مردان مصداق دارد، به نحوی که در مواردی متعدد مشاهده شده است که زنان و دختران علاقمند به تماشای فوتبال برای دور زدن این قانون اقدام به پوشیدن لباس مبدل و گریم مردانه کرده اند. این قانون همچنین در برخی مسابقات نظیر فینال رقابت های لیگ قهرمانان آسیا میان پرسپولیس تهران و کاشیما آنتلرز ژاپن و نیز مسابقات لیگ جهانی والیبال که به تازگی در شهر ارومیه برگزار شد با استثناهایی همراه شده بود.
در بیانیه فدراسیون جهانی فوتبال ضمن نادرست خواندن اقدام مسئولان فرانسوی در بیرون کردن تماشاگران حامی حق زنان ایرانی آمده است: «فیفا معتقد است حمایت از حق زنان ایرانی برای ورود به استادیوم های فوتبال یک مسئله اجتماعی است و نه سیاسی. بر این اساس پیام درج شده بر روی پیراهن دو هوادار اخراج شده مغایر با قوانین فیفا نبوده است.» در این گزارش مشخص نشده است که افرادی یاد شده از چه ملیتی بوده و یا پس از اخراج چه واکنشی نشان داده اند. فیفا در این بیانیه تاکید کرده است که «مسئولان امنیت ورزشگاه گرونوبل نباید تماشاگرانی که این پیراهن ها را به تن داشتند از استادیوم اخراج می کردند حتی اگر در پشت پیراهن های آنها نیز پیام های دیگری درج شده بود.»
گفتنی است که جانی اینفانتینو رئيس فیفا از کسانی است که مدام پیگیر آزاد کردن حق و ورود زنان ایرانی به استادیوم‌های ورزشی بوده و برای این موضوع حتی با حسن روحانی هم رایزنی کرده است. گفته می‌شود فیفا فشار زیادی بر ایران وارد می‌کند تا حق ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال را کسب کند.
طبق گزارش رادیو فردا، فعالیت مدافعان حضور زنان در ورزشگاه در رقابت‌های جام جهانی فوتبال مردان در روسیه هم حاشیه‌ساز شد. در آن رقابت‌ها، فیفا برای پلاکاردهایی که در بازی ایران و مراکش از سوی برخی تماشاگران با هدف حمایت از حقوق زنان ایرانی در استادیوم نصب شد، مجوز صادر کرد. در جریان آن دیدار، پلاکاردهایی با شعار NoBan4Women# (عدم ممنوعیت برای زنان) و «از زنان ایرانی برای ورود به ورزشگاه‌ها حمایت کنید» در دو سوی استادیوم سن‌پترزبورگ، محل برگزاری این مسابقه، به اهتزاز درآمد.
با این حال در بازی دوم ایران که با اسپانیا برگزار شد، ماموران ورزشگاه از ورود برخی فعالان حقوق بشر که بنر و پلاکارد در دست داشتند، جلوگیری کردند و پس از ضبط بنر، به آنها اجازه ورود به ورزشگاه دادند.

پلاتینی در ارتباط با پروندۀ جام جهانی قطر بازداشت شد

سه سال بعد از گشایش پروندۀ فساد در شرایط واگذاری بازی‌های جام جهانی فوتبال ٢٠٢٢ به قطر، میشل پلاتینی، مدیر پیشین “یوفا” (اتحادیۀ فوتبال اروپا) و معاون قبلی “فیفا” به دستور مقامات قضایی فرانسه تحت بازداشت موقت قرار گرفت.
میشل پلاتینی، ستارۀ پیشین تیم ملی فوتبال فرانسه که اینک ۶۴ سال دارد، همراه با خانم سوفی دیون – مشاور سابق نیکلا سارکوزی در امور ورزش – تحت بازداشت قرار گرفتند. پروندۀ آنان توسط ادارۀ مبارزه با فساد پلیس قضایی فرانسه در حال بررسی است. همچنین کلود گئان، رئیس دفتر نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه، به عنوان شاهد احضار شده است.
او در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۵ از سوی کمیته اخلاقی فدراسیون جهانی فوتبال در ارتباط با موردی دیگر از فساد مالی به پرداخت جریمه‌ای نقدی بالغ بر ۸۰ هزار فرانک سوئیس و هشت سال محرومیت که نهایتأ به چهار سال تقلیل یافت، از دخالت در مسائل مربوط به فوتبال محکوم شده بود.
١٨ جون، چند ساعت بعد از بازداشت میشل پلاتینی، مشاوران وی اعلام کردند که او هیچ کار غیرقانونی انجام نداده و هیچ ارتباطی با پروندۀ موجود ندارد. آنان تأکید می‌کنند که بازداشت موقت به معنای اثبات جرم نیست. هدف اصلی از تحقیقات، روشن شدن نحوۀ واگذاری مسابقات جام جهانی به قطر است. سِپ بلاتر، رئیس پیشین فیفا به طور غیرمستقیم میشل پلاتینی را متهم کرده که در جهت برگزاری مسابقات ٢٠٢٢ در قطر، اعمال نفوذ کرده است. در این پرونده پای نیکلا ساکوزی رئیس جمهوری پیشین نیز به میان کشیده شده است. مقامات قضایی فرانسه در حال تحقیق در بارۀ یک جلسۀ محرمانه‌اند که در سال ٢٠١٠، با حضور سارکوزی، پلاتینی و ولیعهد وقت قطر (که اینک امیر است) برگزار شده است.
سپ بلاتر ادعا کرده که قبلاً “توافق‌های دیپلماتیکی” صورت گرفته بود تا مسابقات ٢٠٢٢ در آمریکا برگزار گردد، اما این توافق‌ها به دنبال اعمال نفوذ سارکوزی به نتیجه‌ای نرسیده است. ظاهراً سارکوزی به نفع قطر موضع‌گیری کرده است. در این میان پلاتینی نیز متهم است که به پیروی از سارکوزی، به نفع قطر رای داده است.
میشل پلاتینی تا سال ٢٠١۵ معاونت “فیفا”، فدراسیون بین‌المللی فوتبال را نیز به عهده داشت.

جدایی‌ رسمی برانکو از پرسپولیس و تهدید جدی حسین کلانی

1670-36

سرمربی سابق تیم پرسپولیس در مصاحبه با سایت اسپورت نت کرواسی از توافق با تیم الاهلی عربستان سعودی و از جدایی پرسپولیس خبر داد.
برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم پرسپولیس از این تیم جدا شد. هرچند باشگاه پرسپولیس در ابتدا واکنش نشان داد و عنوان کرد هواداران نیازی نیست نگران باشند چون برانکو برمی‌گردد، ولی ایوانکوویچ تصمیم خود برای رفتن را گرفت.
وی اظهار کرد: به زودی به عربستان سعودی می‌روم. تا پایان ماه جاری باید آنجا باشم. داستان من در ایران تمام شده است. چهار سال در پرسپولیس بودم و آنجا شش جام به دست آوردم سه بار قهرمان لیگ شدیم و در فینال قهرمانان آسیا شرکت کردیم. کسب این عناوین و افتخارات کار آسانی نبود خیلی به این تصمیم فکر کردم و تصمیم به رفتن گرفتم.
هفته گذشته، پیشکسوت پرسپولیس به شدت از سرمربی تیمش حمایت و عنوان کرده بود اگر کسی بخواهد کاری کند تا او برود، خیلی مسائل مهم را افشا خواهد کرد و می‌گوید پولهای باشگاه به چه کسانی رسید! به گزارش تابناک، حسین کلانی، پیشکسوت پرسپولیس درخصوص اینکه برانکو سرمربی پرسپولیس به دلیل مشکلات مالی شاید از این تیم جدا شود گفته بود: « متاسفانه اتفاقاتی در حال رخ دادن است که شاهد هستیم برخی‌ها در داستان برانکو شیطنت می‌کنند. این وظیفه باشگاه است که پول برانکو را بدهد و امیدوارم که هرچه زودتر این اتفاق رخ بدهد چرا که او احساس غرور را به پرسپولیسی‌ها برگردانده و شاهد هستیم که در این سال‌های اخیر با حضور او تیم پرسپولیس به چه موفقیتهایی دست پیدا کرده است. من همواره با حضور مربیان خارجی در ایران مخالف بودم و اعتقاد داشتم که باید کار را به مربیان ایرانی بدهیم، اما موضوع برانکو فرق می‌کند و ما پرسپولیسی‌ها او را از خودمان می‌دانیم. » آقای گل سابق ایران ادامه داده بود: اگر کسی بخواهد جلو کار کردن برانکو را در پرسپولیس بگیرد و مانع فعالیت‌های او شود آن وقت ما پیشکسوتان هم حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. ما تا الان سکوت کردیم و دخالتی انجام ندادیم، اما اگر قرار باشد با برانکو که عامل دلخوشی پرسپولیسی‌ها بوده اینطور برخورد شود آنوقت ما هم ساکت نمی‌نشینیم و مسائلی که وجود دارد را بیان خواهیم کرد. من کاری به هیچ شخصی ندارم چرا که به هر حال مسئولان باشگاه زحمت می‌کشند و با تلاش کادر فنی و بازیکنان پرسپولیس به موفقیت‌های خوبی رسیده و شاهد هستیم با برانکو توانسته‌ایم نتایج درخشانی را بگیریم. از طرف دیگر این تیم متعلق به مردم است و در سرما و گرما هیچگاه پشت پرسپولیس را خالی نکردند، اما اگر برخی‌ها بخواهند برای ماندن برانکو سنگ‌اندازی کنند آن وقت ما هم ناگفته‌ها را مطرح می‌کنیم.
پیشکسوت باشگاه پرسپولیس افزود: در همه عمر ورزشی‌ام با حضور مربیان خارجی مخالف بودم، اما یکی دو مربی خارجی در زندگی شخصی و ورزشی من بسیار تاثیرگذار بودند و همیشه ممنون آن‌ها هستم، اما درباره برانکو هم همین نظر را دارم چرا که او عملکرد بسیار درخشانی داشته است و همه ما پرسپولیسی‌ها امیدوار هستیم که او در این تیم بماند. من هیچگاه به چنین مسائلی ورود نمی‌کردم و حتی زمانی که کارلوس کی‌روش هم در ایران بود هیچگاه صحبت نکردم تا همبستگی تیم ملی به هم نخورد و از او حمایت کردیم، اما همه دیدند که او چقدر به فوتبال و مملکت ما ضرر زد و دست آخر با کلی تهمت‌زدن به ایران و ایرانی نشان داد که کم شخصیت است. موضوع برانکو، اما فرق می‌کند و او شخصیت والای خودش را نشان داده و همه پرسپولیسی‌ها خواهان ماندن او در این تیم هستند.
کلانی تصریح کرد: اگر عده‌ای بخواهند بر سر موضوع برانکو شیطنت کرده و کاری کنند که او برود آن وقت ما پیشکسوتان هم ساکت نمی‌نشینیم و خیلی از مسائل را افشا می‌کنیم و می‌گوییم که هزینه‌های باشگاه کجا مصرف شده و به چه کسانی رسید. ما نمی‌خواهیم جو پرسپولیس خراب شود، اما برخیها می‌خواهند برانکو از پرسپولیس برود تا بتوانند به اهداف خود برسند و اگر آقایان نمی‌توانند کاری کنند که برانکو بماند بهتر است بروند

ایران صدرنشین لیگ ملتهای والیبال:
والیبال ایران چگونه به قدرت جهانی تبدیل شد؟

1670-37

تیم ملی والیبال ایران هفته سوم لیگ ملتهای والیبال را با صدرنشینی پشت سر گذاشت و تیم ملی برزیل هم با شکست دادن پرتغال جایگاه دوم را ازآن خود کرد.
به گزارش ایسنا، هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹ در حالی به پایان رسید که تیم ملی والیبال ایران توانست تیمهای کانادا (۳-۰)، لهستان (۳-۲) و روسیه (۳-۰) را شکست داده و با ۸ برد، یک باخت و ۲۴ امتیاز صدرنشینی خود را تا آغاز هفته چهارم این مسابقات، تثبیت کند. تیم ملی برزیل نیز با کسب پیروزی ۳ بر صفر مقابل پرتغال، با ۸ برد، یک باخت و ۲۲ امتیاز جایگاه دوم جدول را از روسیه گرفت. روسیه نیز با ۷ برد، ۲ باخت و ۲۱ امتیاز جایگاه سوم این مسابقات را در اختیار دارد.
دیدارهای هفته چهارم به میزبانی اردبیل از ۳۱ خرداد ماه جاری آغاز می‌شود.
به گزارش تابناک، سایت اسپورت لهستان در گزارشی به پیشرفت تیم ملی والیبال ایران اشاره کرد و در این باره نوشت: ۱۰ سال پیش تیم والیبال ایران یکی از تیم‌های نسبتاً خوب جهان بود، اما در حال حاضر بهترین تیمهای جهان برای شکست ایران کار دشواری پیش رو دارند و باید ایران را به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ والیبال جهان دانست.
در سال ۲۰۱۱ فدراسیون والیبال روی به مربی خارجی آورد و ناگهان ایده جذب خولیو ولاسکو به سرانجام رسید و این مربی آرژانتینی هدایت تیم ملی والیبال ایران را بر عهده گرفت. ایران قهرمان آسیا شد و توانست جواز حضور در جام جهانی را به دست بیاورد. در آن زمان کسی بازیکنانی همچون سعید معروف، میلاد عبادی پور، سید محمد موسوی و امیر غفور را نمی‌شناخت. ایران برای اولین بار به عنوان قهرمانی آسیا رسید و به جام جهانی راه یافت و رفته رفته مصاف با بزرگان جهان باعث شد که ایران نیز قد علم کند. در سال ۲۰۱۳ از تیم ملی والیبال ایران دعوت شد تا در لیگ جهانی حضور داشته باشد و برخی از این بازی‌ها در ایران و در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد. جایی که تنها تماشاگران مرد می‌توانستند به ورزشگاه بروند. سر و صدای بسیار زیاد و کر کننده هواداران آن قدر بالا بود که بازیکنان صدای هم را نمی‌شنیدند. تمام بازیکنان لهستانی اعتراف کردند که بازی در سالن آزادی بسیار، دشوار، سخت و طاقت فرسایی است. ولاسکو هدایت تیم ملی والیبال جام جهانی لهستان را در سال ۲۰۱۴ بر عهده داشت. بعد از اینکه به ولاسکو پیشنهاد حضور در آرژانتین داده شد، اسلوبودان کوواچ، هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و در لیگ جهانی با ایران بر سکوی چهارم ایستاد. آن زمان گفته می‌شد که بازیکنان والیبال ایران به صحبتهای مربی صربستانی گوش نمی‌دادند، در نهایت بعد از جایگاه هشتمی ایران در جام جهانی، رائول لوزانو، سرمربی جدید ایران شد. صعود به المپیک ریو دستاورد دیگری بود که والیبال ایران توانست به آن برسد.
به نوشته اسپورت لهستان؛ در ادامه تیم ملی والیبال ایران توانست ایگور کولاکوویچ را به عنوان سرمربی جدید به خدمت بگیرد. این مربی صربستانی تلاش زیادی کرد تا با متقاعد کردن بازیکنان به بازی در خارج از کشور تعداد لژیونر‌های ایران را زیاد کند. میلاد عبادی پور به استرا لهستان پیوست و یک سال بعد امیر غفور، علی شفیعی، فرهاد قائمی و صابر کاظمی نیز لژیونر شدند و ما به زودی تأثیر این اتفاق را در تیم ملی ایران خواهیم دید.