1707-26

شوک ناگهانی به ورزش ایران: سیامند رحمان درگذشت

1707-27

قویترین مرد پارالمپیک جهان به دلیل سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.
به گزارش خبرگزاریها؛ رسانه های محلی استان آذربایجان غربی از درگذشت سیامند رحمان قوی ترین مرد وزنه برداری معلولین جهان بر اثر ایست قلبی خبر دادند.
سیامند رحمان ۲ قهرمانی در مسابقات پارالمپیک، ۵ قهرمانی جهان و ۳ قهرمانی بازیهای پاراآسیایی را در کارنامه ورزشی خود داشت و همچنین با رکورد ۳۱۰ کیلوگرم رکورد دار پاراوزنه برداری جهان بود. او قهرمان پارالمپیک 2012 لندن و پارالمپیک 2016 ریو و دارندۀ پنج طلا و یک نقرۀ جهان بود. سیامند همچنین سه نشان زرین از بازیهای پاراآسیایی گوانگجو 2010 ،اینچئون 2014 و جاکارتا 2018 به‌دست آورده بود.

مدال طلای حمیده عباسعلی در رقابتهای لیگ جهانی کاراته

1707-28

به گزارش ایسنا، در جریان رقابتهای روز پایانی لیگ جهانی کاراته وان در سالزبورگ اتریش، حمیده عباسعلی نماینده وزن ۶۸+ کیلوگرم بانوان ایران آخرین نماینده ایران در این رقابتها بود که در دیدار فینال برابر سیلیکو فراکوتی از ایتالیا به روی تاتامی رفت و در پایان با نتیجه ۲ بر یک به برتری رسید و دومین و آخرین مدال طلای کاراته ایران در این مسابقات را بر گردن آویخت.
عباسعلی که پیش از این با راهیابی به فینال این رقابتها موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ شده بود، در دور مقدماتی ابتدا مقابل الساندرا استابلوا از بلغارستان ۵ بر صفر پیروز شد، وی سپس در دومین مبارزه نیز چنیز جمی از تونس را ۳ بر صفر شکست داد و در دور سوم نیز صوفیا برولتسوا از قزاقستان را ۲ بر صفر برد. عباسعلی در نیمه نهایی نیز با برتری ۴ بر ۳ مقابل ماریا تورس گارسیا از اسپانیا راهی دیدار فینال شد.
سارا بهمنیار، طراوت خاکسار، رزیتا علیپور، فاطمه صادقی، نگین باقری به همراه ذبیح الله پورشیب، علی اصغر آسیابری و سجاد گنج زاده، دیگر نمایندگان ایران در این رقابتها بودند که از دور مسابقات حذف شدند. به این ترتیب تیمهای کاراته مردان و زنان ایران در پایان این رقابتها که در راه افزایش امتیاز رنکینگ برای کسب سهمیه المپیک برگزار شد، با ۲ طلای حمیده عباسعلی و بهمن عسگری به کار خود پایان داد.

ماریا شاراپووا خداحافظی کرد

1707-29

به گزارش تابناک ، ماریا شاراپووا اعلام کرد تنیس حرفه‌ای را برای همیشه کنار گذاشته است.
تنیسور ۳۲ ساله نوشت: چطور تنها زندگی که می‌شناختید را کنار میگذارید؟ چگونه زمینی را که از کودکی در آن تمرین میکردید، ورزشی که دوست دارید و اشک و شادی را برای شما به ارمغان آورده است، هوادارانی که مدتها از شما حمایت کرده‌اند را رها می‌کنید؟ من تازه وارد این فضا شده‌ام. لطفا من را ببخشید. تنیس! من در حال خداحافظی از تو هستم.
شاراپووا یکی از مهمترین تنیسور‌های زن در ۲۰ سال اخیر محسوب میشد. او در سال ۲۰۰۴ با عملکردش همه را شگفت زده کرد و توانست پیروزیهای عجیبی را در ویمبلدون کسب کند در حالی که تنها ۱۷ سال داشت. سپس در سال ۲۰۰۵ در صدر رنکینگ قرار گرفت، یک سال بعد فاتح اپن آمریکا شد و توانست در سال ۲۰۰۸ قهرمان اپن استرالیا شود. او با فتح رولان گاروس در سال ۲۰۱۲ قهرمانیهایش در گرند اسلم را تکمیل کرد. تنیسور روس این قهرمانی را دوباره در سال ۲۰۱۴ تکرار کرد.
با این حال دوران ورزشی‌اش در مارس ۲۰۱۶ همه چیز تغییر پیدا کرد، چون جواب دوپینگش در جریان اپن استرالیا در آن سال مثبت اعلام شد و به همین خاطر ۱۵ ماه از رقابت محروم شد. شاراپووا تلاش کرد تا دوباره به بهترین سطح خود برگردد، اما آسیب دیدگیهای متعدد اجازه نداد هرگز این اتفاق رخ دهد. او در نهایت تصمیم گرفت برای همیشه از جهان تنیس خداحافظی کند.

بلای این روزهای کرونا در ورزش دنیا

1707-30

به گزارش خبرگزاریها؛ ویروس کرونا؛ این جدیدترین مهمان ناخوانده دنیای ورزش است. از لغو بازیهای ورزشی در کشورهای مختلف تا بدون تماشاگر شدن برخی از مسابقات ورزشی. فوتبال از لحاظ همه‌گیر بودن بیشترین ورزشی است که این روزها با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.
در ایران با ورود ویروس کرونا به کشور و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و همین‌طور کم شدن ساعت کاری ادارات، بسیاری از باشگاه‌های لیگ برتری خواهان تعویق مسابقات فوتبال شدند. قابل پیش بینی بود که فدراسیون فوتبال در نهایت مقابل درخواست باشگاه‌ها کوتاه می‌آید که در نهایت هم این اتفاق رخ داد. فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در مرحله اول تصمیم به برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگر گرفتند ولی با ادامه‌دار شدن وضعیت اضطراری و نیز فشار تیمهای لیگ برتری سرانجام مسابقات لیگ برتر هم به طور موقت به حالت تعلیق درآمد. تصمیمی که البته فعلا فقط برای هفته بیست و دوم گرفته شده و هنوز باشگاه‌ها و بازیکنان بابت برگزاری بازیها در این وضعیت گله دارند و در کشورهای دیگر هم چنین وضعیتی وجود دارد: دیدار دو تیم اینتر و لودوگورتس در جریان دور برگشت یک شانزدهم نهایی لیگ اروپا در میلان بدون حضور تماشاگران و جالبتر اینکه مهمترین بازی فصل سری‌آ یعنی دیدار اینتر و یوونتوس هم بدون تماشاگر و پشت درهای بسته برگزار شد. علاوه بر اینکه هفته گذشته چند بازی سری‌آ در شمال ایتالیا لغو شدند که بازی اینتر و سمپدوریا هم جزو آنها بود. در فوتبال آلمان هم شنیده می‌شود طی روزهای آینده تصمیمات مهمی از سوی مسئولان کشور گرفته خواهد شد. این نمونه‌ها نشان می‌دهند مهمان ناخوانده چینی‌ها فقط شرق آسیا را درگیر نکرده و همه رقابتهای ورزشی به خصوص فوتبال در همه کشورها این روزها درگیر مبارزه با بیماری کرونا هستند. در آسیا بحث انقدر جدی شده که علاوه بر به تعویق افتادن بازیهای این هفته لیگ قهرمانان آسیا برای نمایندگان اکثر کشورها به خصوص ایران، شنیده می‌شود حتی AFC به این فکر می‌کند که همه بازیهای سال 2020 لیگ قهرمانان را لغو کند.
سایت «thmeythmey» کامبوج مدعی شد که بازی تیم ملی فوتبال این کشور با ایران در مرحله گروهی انتخابی جام جهانی 2022 در تاریخ 31 مارس به خاطر شیوع ویروس کرونا به تعویق می افتد. پیش از این نیز فدراسیون هنگ کنگ با ارسال نامه ای به فیفا خواستار تعویق بازی اش با تیم ملی شده بود. تیم ملی ایران طبق برنامه قبلی باید به ترتیب از هنگ کنگ (7 فروردین) میزبانی کند و در تاریخ 12 فروردین به مصاف کامبوج در این کشور برود.
براساس گزارشهای دریافتی فدراسیون فوتبال مالزی در مکاتبه رسمی با فیفا همراه با 8 کشور آسیایی دیگر خواستار تعویق بازیهای مقدماتی جام جهانی در قاره شده است. فیفا درخواستهای دیگری از فدراسیون‌های فوتبال ایران، چین، تایلند، ژاپن، کره جنوبی، گوام، سریلانکا و مغولستان نیز دریافت کرده است.
کمیته شرایط اضطراری AFCپنجشنبه در زوریخ نشست مشترکی با مسئولین فیفا خواهد داشت تا در خصوص این درخواستها به صورت رسمی تصمیم‌گیری شود. انتظار می‌رود درخواست تعویق بازیها مورد پذیرش قرار گرفته و در این جلسه تاریخهای جدید اعلام شود. از سوی دیگر، سرمربی ایرانی تیم ملی کاراته روسیه که به همراه تیمش عازم رقابتهای لیگ جهانی اتریش شده بود، علی رغم اینکه ۳ ماه است به ایران نیامده، به بهانه مبارزه با کرونا اجازه ورود به مسکو را دریافت نکرد و ساعتها در اتاقی در فرودگاه مسکو بسر برد. حسین روحانی در گفتگو با ایسنا، در اینباره اظهار کرد: با پایان رقابتهای لیگ جهانی در اتریش عازم مسکو شدیم اما ماموران فرودگاه مسکو از ورود من جلوگیری کردند و در حال حاضر بیش از ۱۰ ساعت است که در یک محیط ۳۰ متری در فرودگاه بدون هیچ آب و غذایی قرنطینه شده ام. هر چه می گویم ۳ ماه است به ایران نرفته ام گوششان بدهکار نیست. مربی سابق تیم ملی ایران خاطرنشان کرد: روسها می گویند به ما گفته اند به هیچ ایرانی از هر کجای دنیا اجازه ورود به خاک روسیه را ندهید. برای آنها جان شهروندانشان بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و اصلا با اینگونه موارد شوخی ندارند و توصیه پذیر هم نیستند. شانس آوردم من را به ایران دیپورت نکردند و به من گفتند میتوانی از همان اتریش که به مسکو آمدی به همانجا یا هر کجای دیگه بروی اما اجازه ورود به روسیه را نداری. روحانی افزود: شرایط بگونه ای است که حتی وقتی می خواهم از سرویس بهداشتی هم استفاده کنم یک مامور من را همراهی می کند. یک ایرانی دیگر نیز مثل من اجازه ورود نداشت و ۳ شبانه روز در فرودگاه مسکو گیر افتاده بود تا اینکه دقایقی قبل مجبور شد به قرقیزستان برود. روحانی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان فدراسیون کاراته روسیه اقدامی برای حل این مشکل انجام داده اند یا خیر، گفت: رییس فدراسیون کاراته روسیه فردی بسیار با نفوذ در این کشور محسوب می شود تا جاییکه رابطه بسیار نزدیکی نیز با ولادیمیر پوتین دارد اما اینجا قانون بالاتر از هر چیزی است و نمی توان با پارتی بازی کاری را پیش برد. رییس فدراسیون شخصا با من تماس گرفت و از اتفاق پیش آمده اظهار تاسف و عذرخواهی کرد و گفت چاره ای برای حل این مشکل پیدا خواهد کرد. چیزی که مشخص است این است که فعلا جامعه ورزش حسابی گرفته این پدیده شده و اینطور که بنظر میرسد همه مسابقات ورزشی سال 2020 تحت‌تاثیر کرونا خواهد بود. به این لیست حتی می‌توان المپیک 2020 توکیو را هم اضافه کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر المپیک ژاپن گزارش کرد که به دلیل ترس از شیوع کرونا احتمال دارد المپیک ۲۰۲۰ توکیو سر وقت برگزار نشود و به تعویق بیافتد. ژاپن برای برگزاری و میزبانی این رقابتها بیش از ۱۲ و نیم میلیارد دلار هزینه کرده است. وقتی مشخص می‌شود که کشوری مثل انگلیس قصد استفاده از این فرصت و گرفتن میزبانی از ژاپن را دارد، می‌توان گفت کرونا این روزها جلوتر از هر حریفی اولین رقیب برای همه ورزشکاران است.