1731-34

واکنش نهادها و شخصیت‌های بین‌المللی
به اعدام نوید افکاری

1731-35

دستگاه قضایی دولت حاکم بر ایران بی‌اعتنا به تمامی دادخواهی‌ها حکم اعدام نوید افکاری، نایب‌قهرمان کشتی نوجوانان ایران را روز ۱۲ سپتامبر اجرا کرد.
حسن یونسی وکیل افکاری گفت آنقدر در اجرای حکم نوید عجله داشتند که او را حتی از آخرین دیدار با خانواده‌اش محروم کردند.
پیرامون این خبر، دویچه‌وله‌ فارسی در گزارش جامعی نوشت: پرونده نوید افکاری مانند بسیاری از پرونده‌‌های سیاسی دیگر محکومان به اعدام، نقاط ابهام بسیار داشت. او و دو برادرش از شرکت‌کنندگان در اعتراضهای مرداد ماه ۹۷ بودند. اتهام نوید افکاری “قتل کارمند حراست اداره آبفای شیراز” بوده است. دادگاه گفته است که نوید افکاری ارتکاب این قتل را اعتراف کرده است. اما نوید گفته بود که تحت شکنجه اقرار کرده است.
اعدام افکاری خشمی بهت‌آلود در جهان برانگیخت و دولت حاکم بر ایران به درخواست‌های جهانی برای تعلیق حکم اعدام این کشتی‌گیر ایرانی اعتنایی نکرد و نوید افکاری بامداد شنبه اعدام و شامگاه نیز تحت تدابیر امنیتی به خاک سپرده شد. انتشار این خبر با واکنش گسترده نهادهای حقوق بشری، جامعه جهانی ورزش و شخصیتهای بین‌المللی سیاسی، فرهنگی و ورزشی روبرو شد. کمیته بین‌المللی المپیک با انتشار بیانیه‌ای نوشت با شنیدن این خبر “شوکه” شده است. توماس باخ، رئیس این کمیته که پیشتر در نامه‌ای به سران دولت حاکم خواستار جلوگیری از اجرای حکم افکاری شده بود، می‌گوید “عمیقا” بهت‌آور و مایوس‌کننده است که تلاش ورزشکاران و اتحادیه‌های جهانی ورزشی برای جلوگیری از اعدام نوید به نتیجه نرسید. فرانک اشتبلر، دارنده سه عنوان قهرمانی جهانی و دو عنوان قهرمانی اروپا در رشته کشتی چند روز پیش در صفحه اینستاگرام خود و در واکنش به حکم اعدام نوید افکاری نوشت: «خانواده کشتی‌گیران و جامعه جهانی ورزش پشت او ایستاده‌اند.»
آلینه فوتر- فوکن، زن کشتی‌گیر آلمانی و برنده مدال قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ نیز در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود جامعه کشتی‌گیران در قبال حمایت از نوید مسئولیت دارد و تقاضا می‌کند: «لطفا او را نجات دهید.»
انجمن قهرمانان ورزش آلمان روز شنبه در یک پیام توئیتری نوشته از دریافت خبر اجرای حکم اعدام نوید افکاری “عمیقا متاثر و شوکه” شده و با بازماندگان و دوستان او ابراز همدردی می‌کند.
فدراسیون جهانی کشتی هم می‌گوید بسیار غم‌انگیز و ناراحت‌کننده است که تلاش ورزشکاران از سراسر جهان و فدراسیونهای کشوری برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام نوید افکاری بی‌نتیجه ماند و کل جامعه کشتی جهان به خاطر دریافت این خبر “ویرانگر” در سوگ نشسته‌اند. سازمان عفو بین‌الملل نیز که پیش از این به صدور حکم اعدام برای نوید افکاری و زندانهای طولانی مدت برای دو برادرش وحید و حبیب به اتهام مشارکت فعال در حرکت‌های اعتراضی مرداد ۱۳۹۷ به شدت اعتراض کرده بود، اجرای حکم اعدام نوید را بسیار حیرت‌آور و غم‌انگیز خوانده است.
اکنون اعتراض به اجرای حکم اعدام افکاری فراتر از جامعه ورزشی جهانی رفته و بسیاری از سیاستمداران نیز با آنها همصدا شده‌اند. آن لینده، وزیر خارجه سوئد در حساب شخصی خود در توئیتر نسبت به اقدام ایران در اعدام نوید افکاری ابراز انزجار کرد و نوشت که سوئد و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا همواره و تحت هر شرایطی مخالف مجازات اعدام هستند.
بیژن جیرسرایی، سخنگوی سیاست خارجی حزب دموکرات‌های آزاد آلمان (FDP) در واکنش به اعدام غیرمنتظره نوید افکاری، پس از بازداشت به خاطر شرکت در یک تظاهرات اعتراضی، به سرزنش کردن سیاستمداران غربی که در پی تعامل با دولت حاکم بر ایران هستند پرداخت و نوشت: «سیاستمداران آلمان و اتحادیه اروپا که مدام خواستار بهبود روابط با این رژیم هستند، باید شرم کنند.»
نوید افکاری و اعضای خانواده‌اش بارها گفته‌اند که “اعتراف” به قتل که مبنای صدور حکم اعدام بوده به اجبار و تحت شکنجه گرفته شده و مستندات شکنجه شدن او و تائید پزشکی قانونی نیز در پرونده موجود است. نوید در یک پیام صوتی که از زندان به بیرون فرستاده بود می‌گوید حکومت طناب داری آماده کرده بود که برای آن دنبال یک گردن می‌گشت.
چند روز پیش صدا و سیما و شماری رسانه‌های حکومتی، از جمله خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران و خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه فیلم مستندی بر مبنای “اعترافات” نوید افکاری منتشر کردند که هدفش توجیه حکم اعدام او به نظر می‌رسد.
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عدالت برای ایران مستقر در لندن، در گزارش مشترکی که ماه ژوئن امسال منتشر شد فاش کرده‌اند که صدا و سیمای دولتی در یک دهه گذشته دست‌کم در ۳۵۵ مورد اقدام به انتشار فیلم “اعتراف‌هایی” کرده که زیر شکنجه و اجباری گرفته شده‌اند.

تاثیر کرونا بر زنان والیبالیست بیشتر از مردان است؟

1731-36

سرمربی تیم والیبال زنان ذوب آهن اصفهان می‌گوید شیوع کرونا و تعطیلی مسابقات ورزشی تاثیر بیشتری روی آمادگی دختران والیبالیست داشته چون آنها امکان انجام تمرینات سنگین در محیط‌های باز را ندارند.
فریبا صادقی، در مورد تاثیر تعطیلی مسابقات والیبال زنان بر کیفیت کار و آمادگی بازیکنان که در نتیجه شیوع ویروس کرونا در کشور به وجود آمد به ایسنا گفت: بازیکنان از نظر آمادگی بدنی خیلی دچار مشکل شده‌اند چون ترس از ابتلا به بیماری باعث شده در سالنهای وزنه تمرین نکنند. از طرفی این تعطیلی‌ها به دختران ضربه بیشتری زده است چون انجام تمرینات سنگین در محیطهای باز مثل پارک برای آنها از نظر رعایت شئونات امکان‌پذیر نیست اما بازیکنانی هم سعی کرده‌اند شرایط بدنی خود را هم حفظ کنند. به هر حال این شرایط در کل دنیا به وجود آمده و اگر در آینده این بیماری رفع شود، ضعف را می‌توان با فشردگی بیشتر مسابقات یا شرکت در تورنمنت‌های تدارکاتی جبران کرد.
سرمربی ذوب آهن در مورد نحوه برگزاری لیگ گفت: هر چند برگزاری مسابقه به صورت متمرکز رفت و آمد را کمتر می‌کند اما ماندن زیاد در فضای مسابقه هم دردسر به وجود می‌آورد، در حالی که کنترل یک بازی آسان‌تر است چون هر تیمی وظیفه دارد شرایط مورد نیاز کادر و بازیکنان خود را فراهم کند، به همین دلیل با برگزاری لیگ به صورت رفت و برگشت موافق هستم. او در این مورد افزود: اگر شرایطی ایجاد شود که مثل مسابقات فوتبال قبل از هر بازی از اعضای تیمها تست کرونا گرفته و از ورود افراد آلوده جلوگیری شود، بهتر است اما این روش خیلی هزینه‌بر است و نمی‌دانم که اسپانسرها این شرایط را قبول می‌کنند یا خیر. صادقی در مورد تعداد تیم‌های حاضر در لیگ گفت: بهتر است تیم‌های باکیفیتی در لیگ داشته باشیم حتی اگر تعدادشان کم باشد چون اگر تیم‌های زیادی در لیگ شرکت کنند اما نتایج مسابقه یک‌طرفه باشد، به کیفیت کار کمک نمی‌کند بنابراین به نظرم باید تیم‌های شرکت کنند که تجربه لیگ برتر را دارند یا اینکه از لیگ دسته یک صعود کرده‌اند و نباید تنها شرط ورود به لیگ پرداخت ۲۰ میلیون تومان ورودی باشد که زیاد هم نیست.
صادقی به شروع تمرینات تیم خود اشاره کرد و گفت: بازیکنان فصل گذشته را حفظ و تمریناتمان را از اوایل شهریور شروع کرده ایم. برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم بازیکنان تا جایی ممکن با ماسک کار می کنند، سالن مسابقه قبل از تمرین ضدعفونی می‌شود و مواد ضدعفونی کننده هم در سالن قرار داده‌ایم تا بازیکنان به فواصل زمانی دستان خود را ضدعفونی کنند اما واقعا بیشتر از این نمی‌شود کاری انجام داد.

میراسماعیلی:حضور سه ایرانی علیه ما
لکه ننگ این پرونده است!

1731-37

جلسه رسیدگی به پرونده شکایت ایران از فدراسیون جهانی در خصوص تعلیق جودو ایران هفته جاری در سوئیس برگزار خواهد شد.
فدراسیون بین المللی جودو مدتی است که جودوی ملی ایران را به دلیل خودداری از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی از حضور در تمام مسابقات جهانی و بین‌­المللی محروم کرده است. بر همین اساس آرش میراسماعیلی، مجید زارعیان، نصرالله سجادی، محمدرضا داورزنی، ساعد وکیل به همراه دستیارش به لوزان خواهند رفت تا در جلسه دادگاه CASشرکت کنند. پیش از این سفر آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو درباره حضور در دادگاه گفت:«به همراه هیئت ایرانی برای حضور در جلسه دادگاه CAS به سوئیس رفتیم تا در دادگاه بین المللی حاضر شویم. در این مدت فدراسیون جهانی به همراه چند رسانه بیگانه تبلیغات منفی علیه فدراسیون جودو و ورزش ایران داشتند و ذهنیت افکار عمومی را علیه ما تغییر دادند. ما در این مدت سعی و تلاشمان را کردیم با توجه به تمام محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپا در نظر گرفته بود؛ بتوانیم پرقدرت در این دادگاه حاضر شویم.»
او درباره شرایط دادگاه گفت:« می دانیم شرایط دادگاه سنگین و علیه ما خواهد بود. امیدواریم دادگاه در این پرونده عادلانه قضاوت کند. چشم امید 90هزار جودو کار ایرانی به این دادگاه است.» میراسماعیلی درباره حضور سه ایرانی در دادگاه به عنوان شاهد علیه فدراسیون جودو ایران گفت:« برای من جای تاسف دارد که در این روزهای آخر می بینیم سه ایرانی، علیه ورزش ایران باید شهادت دهند و همچنان مصر هستند که این کار را انجام بدهند.به نظر من این لکه سیاه این پرونده است.»
سعید ملایی جودوکار سابق تیم ملی ایران، محمد منصوری سرمربی پیشین تیم ملی ایران، وحید سرلک ملی­‌پوش سابق جودو ایران به همراه چندین فرد غیر ایرانی دیگر نیز به عنوان شاهد در این دادگاه حاضر می شوند. همچنین ماریوس ویزر، رِئیس فدراسیون جهانی جودو و دبیر کل این فدراسیون در دادگاه حضور خواهند داشت.