1322-41

يك ديدگاه

اگر گوینده سخن اعلام کند که آنچه راکه می گوید دروغ است و اگر حقیقت را می گوید پس آنچه گفته دروغ نمی باشد، تفاوت فاحشی است. بین دانستن دانش کلمات و دانستن دانش قضاوت با همان کلمات- محدودیت اندیشیدن و اجازه فکر کردن ما به همان اندازه است که زبان به ما اجازه می دهد در سیاست  قوانین نادیده زیاد هستند و در نهان عمل می کنند حقیقت قوانین اصولی هیچوقت دیده نمی شود… دو تیم ورزشی به هنگام مسابقه تابع قوانین هستند که تمام پیش شرط ها تا حد معقول بردوار مسابقه، بازیکنان و تماشاچیان روشن است آموزش و فرا آموختن چند حرکت داور ورزشی نیز پیچیده نمی باشد و هر کسی می تواند سوت زدن یاعلائم مختلف داوری را بیاموزد اما در چه زمان و چه وضع و موقعیت باید داور اقدام کند حائز اهمیت است و تشخیص درست همین است که او را با بسیاری دیگر که ناظر صحنه هستند متمایز می کند- در جنگ دوم جهانی هنگامی که نیروهای بیگانه وارد خاک ایران شدند فرماندهان ارتش از رضاشاه درخواست کردند که پل های مهم ارتباطی در مناطق حساس را خراب کنند و به جنگهای پراکنده بپردازند- رضاشاه پس از گفتگو با سفرای روس و انگلیس و سپس گفتگوی تلفنی با روزولت که تعهد کرده بود در صورت هماهنگی با متفقین  ایران استقلال خود را حفظ  خواهد کرد به تیمسار شاه بختی گفته بود چطور می شود آنچه با خون و دل و زحمت در این سال ها درست کرده ایم خودمان با دست خودمان آن را خراب کنیم- در بسیاری از موارد آنهائی که بهتر از ما می اندیشند و شکست و پیروزی برایشان موقتی و سرنوشت ساز نیست بهتر می دانند چگونه برخی ملل را به انجام کارهای وادار کنند تا آنکه نهایتا در فرصت مناسب از آن بهره ببرند در جنگ دوم پس از اعلام آتش بس 800 نفر از نیروهای ایرانی کشته شدند شش هواپیمای شکاری در نبرد هوایی سقوط کرد چند فروند کشتی از جمله ناوچه ببر و پلنگ در ساعات اولیه جنگ بمباران شدند برعکس شایعات فرار ارتشیان که در چند مورد حقیقت دارد پس از اعلام آتش بس متفقین توافق کردند که اجازه داده شود نظامیان هم چنان مسلح بمانند- نیروی دریایی و هوایی ایران منحل و نفرات آن به نیروی زمینی منتقل گردید- دریادار بایندر فرمانده نیروی دریایی در همان حمله اول ماشینش مورد اصابت گلوله قرارگرفت و کشته شد افسر کشیک در پادگان خرمشهر سروان مبصّر بود که بعدا به درجه سرهنگی رسید و بعنوان اولین زخمی جنگ تا اواخر دوران رژیم پیش مقرری دریافت می داشت و چندی پیش در همین لس آنجلس وفات یافت.

1367-64

 
نیروهای مهاجم نیز در همان چند روز جنگ تلفاتی داشتند 200 سرباز از ارتش های روس، انگلیس و استرالیا وهند کشته شدند 3 شکاری روسی در نبرد هوائی سقوط کرد و یک تانک نیز ساقط شد تلفات انگلیس در آبادان بود که می خواستند محافظان پالایشگاه آبادان را خلع سلاح کنند- تمام جنگ ها در ابتدا بدلیل نیازهای اقتصادی و کمبودهای اجتماعی آغاز می شود و بمرور اهداف اولیه فراموش می شوند….  در زبان فرهنگ سیاسی قهرمانان ملی مشروط معرفی می شوند اما قهرمانان تعلق به مردم دارند و نه دولت ها- بسیاری از قهرمانان جنگ هشت ساله به دلایل سیاسی مطرح نشده اند- در این جا می خواهم از سرلشکر هوائی جلیل زندی یاد کنم که در جنگ ایران وعراق توانست موفق ترین  خلبان جنگ معرفی شود جلیل زندی جمعا 11 هواپیمای عراقی را در نبرد هوایی شکست داد و پس از جنگ خود و همسرش در یک حادثه رانندگی کشته شدند- قهرمانان ملی تعلق به رنگ و شکل خاص رژیم ندارند.

***

• دادگاه رسیدگی به جرائم سوءاستفاده1367-65 مالی حسنی مبارک در رأی خود مبارک را از جرم سوءاستفاده مبرّا دانست- اتهام اولیه مبارک  صرف بیت المال برای ساختمان و تعمیر کاخ ریاست جمهوری اعلام شده بود احتمال دارد مبارک از زندان آزاد شود.
• نا آرامی ها در مصر هم چنان ادامه دارد و 1367-66برخوردهای پراکنده میان موافقان دولت نظامی و طرفداران اخوان باعث مرگ صدها نفر شده است ژنرال «عبدالفتح السیسی» گفته است با مخالفان دولت با شدت عمل بیشتر برخورد  خواهد کرد.
• آقای روحانی رئیس جمهور جدید ایران کمبودهای مالی کشور واقتصاد ورشکسته ایران را که فاجعه بزرگی محسوب می شود به گردن دولت پیشین و مدیریت نادرست احمدی نژاد دانست.
• منابع اقتصادی و بانک های بزرگ اروپا اعلام کردند که اروپا از مرحله رکود خارج شده و علائم امیدبخش رشد اقتصادی به پول مشترک اروپا «یورو» قدرت دوباره بخشیده است.
• بدلیل ناآرامی های مصر مانور مشترکی که بنا بود نیروهای ارتش امریکا با مصر انجام دهند فعلا انجام نمی گیرد این مانور بنا بود در صحرای سینا صورت بگیرد.
• وزیرداخله لیبی از کار کناره گیری کرد یکی از خبرنگاران پرسیده بود چرا از دولت حمایت نمی کنید وزیر داخله «محمدالشیخ ال خلیفه» گفته بود چه دولتی؟
• برخوردهای مرزی میان جمهوری آذربایجان و قره باغ هر روز بیشتر می شود و تیراندازی مرزبانان به سوی یکدیگر بی وقفه ادامه دارد تمام نشانه ها حاکی از نزدیک شدن جنگ بین قره باغ و جمهوری آذربایجان می باشد.
• رئیس جمهور افغانستان پس از گفتگوهای محرمانه با طالبان وزیر امور قضایی کشور را عوض کرد.
• طیب نیا وزیر اقتصاد دولت روحانی گفته است احمدی نژاد در امور نفتی و درآمد مصرف آن همان اشتباه شاه را تکرار کرده است… گویا در جهان سوم وزیران دائم در اشتباه هستند.
• بحرین دوران نا آرامی را طی می کند و مقامات دولتی توانایی مدیریت بحران را از دست داده اند اوضاع کشور بمرور بسوی یک برخورد بزرگ میان شیعه و سنی می رود- برخی از خانواده های متمول سنی از بحرین خارج می شوند.
• رئیس سازمان ملل در یک گفتگوی خبری گفته است از کشتار درمصر بسیار ناراحت می باشد- یکی از وظایف ریاست در سازمان ملل اعلام «ناراحتی» از کشتار مردم بی گناه است- از زمان آغاز کار سازمان ملل تمام روسای آن دائم درحال ناراحتی هستند.